Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

lørdag 20. november 2010

Frieri

Kjerringa vurderer å la Katta være inne om natta. Det begynner å bli kaldt for den lille pelsballen. Leieboerens forslag om å innrede et lite varmt kattehus ute, vil kanskje resultere at andre frysende pelskledde kommer og jager henne ut i kulden der også. Så resultatet blir nok at hun får være inne om natta og heller ta seg småturer ut iløpet av dagen.
Det er spådd Fimbulvinter og kuldegrader ned mot 25. Det er kaldt her nede, med nordavind fra alle kanter i form av en iskald trekk fra Nordsjøen, feiende opp gjennom Oslofjorden.
Jeg har opplevd kulde før.
Den vinteren jeg jobbet på Svalbard, hadde vi en kuldeperiode med nedi 50 blå. Det var kaldt, det.
Dumme jentungen skulle jo være fin, så jeg kledde på meg nylonstrømper og ellers varme klær oventil og dro sammen med de andre gærne jentene ned på Huset en lørdagskveld. Det endte med at nylonstrømpene frøs fast i leggene mine og forårsaket store hudproblemer, som jeg sliter med fremdeles når det blir for kaldt. Men jeg lærte i alle fall en ting av den galskapen. Å kle meg etter været, uansett hvordan jeg blir seende ut.
Og nå kjølner det til nede på Rådhuset også. Det drar seg mot kommunevalg til høsten, og alle partiene skal vise hvor flinke de er til å få satt opp et budsjett der ditt og datt skal spares, mens ditt og dtt skal kuttes. Men uansett. de har ikke mer å rutte med,  noen av dem. Nå er det viktig å kle seg etter været og ikke forfryse leggene, for det kan få fatale konsekvenser.
Noe som forundrer meg i f.eks. Høyres budsjettforslag, er at en vanlig ansatt i administrasjonen har så mye som en halv million i årslønn ? Er ikke det litt mye, eller er det pensjonen min som er lav ?
Men et enkelt regnestykke sier meg at 66% av 500000 skulle gi meg en pensjon på 330000, og jeg ligger laaaangt under det tallet. For ikke å snakke om hvis jeg hadde jobbet i personalseksjonen. Der utgjør ett årsverk 628000. Ikke rart at kommunen er satt under administrasjon., med de lønningene og den topptunge administrasjonen. Føles som om de sitter og flirer av oss vanlige folk.
De har i alle fall kledd seg etter været, for ikke å snakke om at de har snudd kappen etter vinden. De sitter nok trygt og godt, for kommunen kan jo ikke si opp folk, bare omplassere med samme lønn.
Dermed var vi like langt, Høyre.
Men fatt mot, det er ennå lenge til valget.Og det kommer mange flere budsjett som skal plukkes fra hverandre og analyseres før vi sauene går til valgurnene og forhåpentligvis har tenkt oss godt om før vi slipper stemmeseddelen nedi.
Og katta gjør som hun pleier på denne tida av dagen, hun sover..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar