Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

søndag 14. november 2010

Førjulsstemning

Katta har snart klort hull på vinduet i stua, men hun blir hørt og kommer seg inn. Og det er jo det viktigste for henne.
Det er en gledens dag for oss alle. Hun, vårt alles symbol på frihet og demokrati, Aung San Suu Kyi, er endelig sluppet fri og kan tale til sitt folk og til resten av verden. Burmesere i eksil jubler og er begynt å glede seg til å reise hjem, endelig. Men det er mange hindre å forsere før det kan skje. Bl.a. må den ulovlige, sittende militærjuntaen trekke seg. Og det skjer nok ikke uten protester. Makt korrumperer og gjør mennesker blinde og døve for hva andre skulle mene og føle. Det gjelder i det store, som i det små.
I en liten gruppe kan det også være noen som hele tida må bli hørt og sett, ved å rope høyest eller,og  om ikke det hjelper, ved taus misbilligelse..
Og vi bruker hersketeknikker helt fra småskolealderen.
Vi hadde en lek i min barndom som het Konge på haugen. Den gikk ut på at en unge sto med ryggen til alle de andre, som sto i en gitt avstand fra "kongen". Han sto mot en vegg. Vi, undersottene, skulle bevege oss lydløst mot veggen. Kongen kunne snu seg når som helst, Og hvis vi var i bevegelse når Kongen snudde seg, måtte vi fryse bevegelsen., ellers var det ut. Den som klarte å komme seg først til veggen der Kongen sto, slå handa i veggen og rope konge, var ny Konge. Og spillet fortsatte med ny Konge til vi gikk lei av den leken.
Vi lærte tidlig at det var deilig med makt, men at man måtte være villig til å kjempe for den.
Verdens herskere har kjempet for makt opp gjennom årene, med store mannefall og mye blod har runnet i elvene og på slagmarkene.
Men det var førjulsstida jeg ville snakke,  og føle litt på.  Også der er det noen som mener at julemarsipanen kommer for tidlig, julenissene og pynten i butikkene og og på plantesentrene kommer for tidlig. At jula skal begynne første søndag i advent. At julebordene starter allerede i november, at ...... Ja, jeg vet ikke hva.
Men etter min  mening kan ikke  jula  bli for lang, for julete, inneholde for mye nisser og glitter og White Christmas og Hjem til Jul og alt som har det minste med jul å gjøre. Den første bittelille nissen har allerede sneket seg inn på kjøkkenet mitt. Han henger på en av skapknottene og minner jeg på den herlige tida vi har foran oss.. Mest er best i min verden.En minimalistisk jul er en anakronisme, en selvmotsigelse Jeg kooooooser meg med planlegging og innkjøp. Og jeg gleder meg til jul. For meg er det en lysfest. Et skille mellom høst og vinter og den vidunderlige våre, som i mitt hode starter tidlig i januar-
Jeg lar meg ikke styre og kue av maktmennesker, som tror de kan herske over oss, de siste entusiastene.
Og Katta gir selvfølgelig en god dag i hva jeg mener og synes. Hun oppfører seg nesten som ei dronning noen ganger !

 .

1 kommentar:

  1. I do not even understand how I stopped up here, however I believed this post was good.
    I don't realize who you're however certainly you are going to a well-known blogger if
    you aren't already. Cheers!
    Feel free to visit my webpage ; suplemen fitness

    SvarSlett