Om meg

Bildet mitt
Horten, Vestfold, Norway
Ei glad kjerring med ei katt. Vi bor i et hus i en hage med masse roser, tomater og urter og hortensiaer.Stort sett trives vi med livet. Vi er veldig miljøbevisst og gjenbruker og resirkulerer og koser oss. Ellers sover vi, leser aviser, ser TV og blogger. Litt Feisboking blir det også. Vi er veldig samfunnsinteresserte og -engasjerte i dette og hint. Katta er egentlig den mest sosiale av oss.

søndag 28. november 2010

Huskeboka mi

Det er surt om morran. Katta er utrolig rask inn gjennom en smal åpnig på verandadøra som man kunne vedde mye på at en katt ikke skulle klare å åle seg gjennom. Men hun ser barskankene til Kjerringa og skjønner nok at her står det om sekunder før døra går igjen.
Den gjør jo aldri det før katta er velberget innenfor, men det er kaldt å stå i bare legger og kjenne isvinden piske mot den nakne huden.
Nå er alt fred og fryd. Veden knitrer i ovnen, nyhetene er på TVen., kaffen nytes sammen med knekkebrødene med heimelaget Lofotpostei. Livet er faktisk til å leve og vel så det.
Og idag skal jeg innover og pynte til jul på Museet. Gleder meg som en unge. Fikk beskjed i går om at det var kaldt inne på museet, så jeg måtte kle meg godt.
Jeg stiller derfor med ull  fra innerst og utover.
Så gjennom "Boka" mi idag. Det man i gamle dager kalte den 7. sans.
Det har vært et travelt år og fremdeles er boka fyllt godt opp urover. Med saker og ting jeg skal være med på og med saker jeg skal gjøre og huske på.
Hvordan klarte folk seg uten før ? Kan ikke huske at min bestefars 7, sans, som han alltid fikk på Samvirkelaget til jul nneholdt noe som helst, bortsett fra noen regnskap bakerst. Eller pappa sin 7. sans. Han elsket å skrive opp kjørelengde og hvor mye han hadde kjøpt  bensin for. Sånne regnskap finner jeg overalt etter han. Men ingen gjøremål, ingen bursdager, ingenting de måtte huske ågjøre eller kjøpe.
Bestemor og mamma hadde ingen 7. sans i det hele tatt.
Men alle gjorde jo noe hver eneste dag. De husket bursdager. De laget til jul. De gikk i fjøset og stelte og melket dyrene, de pløyde, gjødslet og sådde markene når det var tiden for det. De satte potetene til rett tid,   og tok de opp når de skulle. Alt ble gjort uten hjelp av noen "huskebok". Mens vi idag skriver side opp og side ned over ting som må eller bør gjøres, huskes, kjøpes inn o.s.v.
Hadde de utrolig god hukommelse den gangen, eller færre saker å huske på ?
Jeg kan ikke tenke meg at min bestemor eller bestefar et øyeblikk var i tvil om de hadde tid til å gå på besøk eller motta besøk eller gå på møter hvis de ville. Mens vi må se i boka vår for å se om vi har plass for en avtale til. Om det passer innimellom allle de utrolig viktige gjøremålene våre. Og vi må for Guds skyld ikke dobbelbooke, som det heter. Som om vi skulle være en viktig bedrift som ikke kan bestemme over tida vår selv ? Og nå snakker jeg om fritida. Jobben må man jo gå på og være X antall timer. Men vi har jaggu klart å overorganisere fritida vår også.
Så vi kan være spontan bare vi får sjekket med huskeboka først.
I dag er det i alle fall 1. søndag i Advent ifølge boka.
Og Katta gir som vanlig katta i stresset og boka mi, hun sover på sine stripete ører.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar